"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….
FREE PALESTINE

Khamis, 18 Februari 2010

Dialog antara Allah dan manusia



terdapat sebuah hadis Qudsi dari Abu Hurairah r.a yang mengisahkan dialog indah antara makhluk dan Allah taala. Dalam hadis riwayat imam Muslim itu di sebutkan bahawa Nabi S.A.W. bersabda, Allah S.W.T. berfirman :Aku membahagikan surah al-Fatihah separuh-separuh antara Aku dan hambaKu. Dan hambaKu berhak mendapatkan apa yang dia minta. Jika ada seorang hamba berkata "alhamdulillahirabbil'alamin", Allah berfirman, "hambaKu memujiKu'; jika ia membaca "al-rahmanir-rahim", Allah berfirman, "hambaKu memujiKu"; jika ia membaca lagi 'maaliki yaumid din', Allah berfirman, "hambaKu mengagungkanKu dan memasrahkan dirinya kepadaKu"; maka jika ia membaca "iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'in ", Allah berfirman "ini antara Aku dan hambaKu, untuknya apa yang ia minta"; maka jika ia membaca lagi "ihdinas shiratal mustaqim...(dan seterusnya)", Allah berfirman , "ini untuk hambaKu dan baginya apa yang ia minta".
lafaz ini tak lain adalah lafaz solat. itulah mikrajnya kaum mukmin dan dialog indah antarahamba dan Penciptanya. setiap ayat dalam surah al-Fatihah yang di baca dengan khusyuk akan dijawab Allah dengan lembut dalam rahman dan rahimNya.
setiap kali si hamba membaca kalimah pujian padaNya, Allah menyahut ucapan tahmid itu dengan ujaran "hambaKu memujiKu". subhanallah...

0 comments: